Museum Boijmans Van Beuningen koopt Vincent van Goghs Stilleven met aardappels

Museum Boijmans Van Beuningen kondigt met trots aan dat het Stilleven met aardappels (Parijs, winter 1886-87) van Vincent van Gogh heeft verworven. Het schilderij werd op maandag 11 maart 2024 gepresenteerd in Depot Boijmans Van Beuningen in aanwezigheid van de museumdirectie en meerdere aankoopfondsen. Vanaf zaterdag 23 maart 2024 is het voor publiek te zien, in Depot, als onderdeel van de presentatie Lievelingen.

Het schilderij was al ruim 40 jaar aanwezig in de MBVB-collectie als bruikleen. Het risico van een bruikleen is – zeker bij een beroemdheid als Vincent van Gogh – dat het werk teruggevorderd zou kunnen worden of verkocht, mogelijk naar het buitenland. Met de aankoop is verzekerd dat deze Van Gogh behouden blijft voor de Collectie Nederland.

Onze collectie bevat nu zeven schilderijen van Vincent van Gogh. De ‘Aardappels’ zijn een scharnierpunt in zijn ontwikkeling: van de donkere Brabantse schilderijen naar de in Frankrijk geschilderde kleurenpracht. Ina Klaassen, directeur Museum Boijmans Van Beuningen
Van Gogh Stilleven met aardappels foto Studio Tromp.jpg
  • jpg

Vincent van Gogh, Stilleven met aardappels (1886-87)

VOLLEDIGE CREDITLINE, TE ALLEN TIJDE ZO TE GEBRUIKEN:

Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Schenking particuliere collectie. Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Dura Kunstfonds, haar Gisbert van Laack Fonds, haar Themafonds 19de-eeuwse schilderkunst en de jaarlijkse bijdrage van het Cultuurfonds), Museaal Aankoopfonds, Mondriaan Fonds, Kring Van Eyck, Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, Boijmans Business Club en Boijmans Corporate Members, VriendenLoterij, Bruynzeel, diverse particuliere schenkers en gelden uit de nalatenschap van mevrouw N.C. Van Riemsdijk-Borsje.

Stilleven met aardappels

Vincent van Gogh schilderde zijn Stilleven met aardappels in Parijs, nadat hij in 1885 een korte periode aan de kunstacademie in Antwerpen had gestudeerd. Waar hij thuis in Brabant nog erg donker schilderde – zie bijvoorbeeld De aardappeleters – daar raakte hij in Frankrijk geïnspireerd om met een vol kleurpalet te gaan werken. Stilleven met aardappels vangt hem middenin die transformatie. Het werk is al minder somber van toon en is behoorlijk expressief. Aan zijn broer Theo schreef hij dat hij aardappels en de textuur ervan zo wilde weergeven, dat ze net zo ‘bonkig en knoestig’ zouden overkomen als in het echt. Hij wilde het gevoel overbrengen dat ze naar je kop gesmeten zouden kunnen worden.

Doorslaggevende betrokkenheid

Deze verwerving was niet mogelijk geweest zonder de genereuze steun van de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, de VriendenLoterij, Bruynzeel en particuliere donateurs en nalatenschappen. Het museum bedankt hen voor hun doorslaggevende betrokkenheid.

De Vereniging Rembrandt helpt musea bij de aankoop van topkunst zodat die door iedereen kan worden gezien. Dit bijzondere stilleven van Vincent van Gogh is zo’n topstuk. Toen de gelegenheid zich voordeed om het schilderij aan te kopen, vroeg het museum de Vereniging Rembrandt om ruimhartige steun, die zij kon geven dankzij de betrokkenheid van haar ruim 17,5 duizend leden. Geert-Jan Janse, directeur Vereniging Rembrandt

De Vereniging Rembrandt geeft Nederlandse musea al sinds 1883 onmisbare steun bij de aankoop van topkunst. Ook helpt zij bij restauraties en onderzoek. Zij kan dit werk doen dankzij de vrijgevigheid en betrokkenheid van haar ruim 17.500 leden. Daar krijgen ze ook iets voor terug: vrije toegang tot meer dan 125 musea in Nederland, drie keer per jaar een inspirerend kunstmagazine en uitnodigingen voor kunstevenementen. De Vereniging Rembrandt is onafhankelijk, overkoepelend en beschikt over brede expertise.