2021: Een jaar waarin Boijmans Rotterdam wereldwijd laat glanzen

Het nieuwe depot van Museum Boijmans Van Beuningen wordt in 2021 met Koninklijke woorden geopend en geprezen. Ondanks de beperkingen weet het museum de moed erin te houden, tientallen succesvolle projecten op te zetten, beurzen binnen te slepen, gevers aan zich te binden en tot ver over de grenzen bejubeld te worden - met de Rotterdammers voorop.

Favicon for boijmans.pr.co Bekijk hier onze mediakits voor hoog resolutie beeldmateriaal  boijmans.pr.co

Depot Boijmans Van Beuningen

- Zijne Majesteit de Koning opent vrijdag 5 november het door MVRDV ontworpen Depot Boijmans Van Beuningen in het Museumpark in Rotterdam.

- Het depot, het eerste volledig publiek toegankelijke kunstdepot ter wereld, is 4,5 jaar na de eerste paal, op 6 november geopend voor het publiek en ontvangt 41.000 bezoekers tot aan de lockdown in december.

- Het depot wordt ruim 1509 keer genoemd in de nationale media-items (print/web/radio/tv) met een oplagebereik van ruim één miljard. Het depot siert met grote stukken in alle grote en kleine kranten en vele magazines waaronder uitgebreide fotoseries en/of interviews in Het Blad van NRC, Holland Herald, National Geographic, Quest en Volkskrant Magazine. Dankzij een goede samenwerking met en de geweldige inzet van het internationale pr bureau Pickles Pr, Rotterdam Partners en MVRDV wordt in de internationale media in meer dan 30 landen over het depot bericht, met als een van de hoogtepunten een internationale persconferentie die door 63 journalisten wordt bijgewoond en een live zoom conferentie met China die door 70 journalisten van Chinese media wordt bijgewoond. Het depot siert in 2021 tevens in The Guardian, The Economist, El País, De Morgen, Süddeutscher  Zeitung, Il Sole 24 Ore en Les Echos.

- De verhuizing van de kunstcollectie van meer dan 151.000 objecten vanuit de vijf externe depots naar het nieuwe Depot Boijmans Van Beuningen is voor 95% afgerond.

- De vier restauratieateliers zijn in gebruik genomen. Hier wordt voorbereidend werk voor bruiklenen uitgevoerd, zoals voor de tentoonstelling ‘Á la campagne’ voor het Fries Museum. Daarnaast starten diverse onderzoeksprojecten en een samenwerking met het RCE-projectprogramma Erfgoed van de twintigste eeuw.

- De bedrijfscollecties van Lakeside Capital Partners en Rabobank krijgen net als de kunstcollectie van KPN een eigen depotcompartiment door huur van een van de particuliere depotruimtes.

- Samen met Mourad El Moussati – Connector Equality bij R'damse Nieuwe en oprichter van Sollicitatiemarkt – is gestart met de zoektocht naar dertien Rotterdammers die de rol van depotgids willen vervullen. In anderhalve week stromen 500 sollicitaties binnen.

- De buitenexpositie ‘Reflecties’ trekt honderden mensen die een visuele reflectie op het depot insturen. 52 winnaars zijn met hun werk te zien in de Rotterdamse buitenexpo.

- Samen met de gemeente Rotterdam en het Nederlandse skatelabel Pop Trading Company, wordt op 28 augustus een skate event georganiseerd in het Museumpark in Rotterdam. Een door Boris Tellegen (Delta), ontworpen skate installatie wordt gepresenteerd.

- Op 28 mei vindt het internationaal online symposium 'Opening Up! Collection Centre Strategies' plaats, in samenwerking met Stichting Behoud  Moderne Kunst (SBMK). Zes internationale sprekers delen hun ervaringen over de combinatie van zorg voor de collectie en de publieke functie van een museumdepot. Het symposium trekt deelnemers van over de gehele wereld.

- Op donderdag 21 januari gaat op het Boijmans YouTube-kanaal de film Bouwgrond in première.

- In de nieuwe fotostudio in het depot worden opnamen gemaakt voor de aanstaande Boijmans Studie over de collectie vormgeving (geschreven door voormalige conservator Mienke Simon Thomas) en zijn de eerste onderzoekfoto's van het Populierenlaan bij Nuenen van Van Gogh gemaakt.

- Piet van der Slikke en Sandra Swelheim maken, samen met bijdragen van de Boijmans Business Club en de Kring van Eyck het lichtkunstwerk ‘Het Leven Verspillen Aan Jou’ van Pipilotti Rist aan de voet van het depot mogelijk.

- Het entreegebied door John Körmeling is in gebruik genomen.

- De vitrines van Marieke van Diemen zijn voltooid en ingericht met collectiestukken als dertien kleine presentaties. Koning Willem-Alexander staat samen met ‘Eva’ van Rodin in de vitrine.

- Met dank aan hoofdsponsor Stichting De Verre Bergen wordt de bouw van het depot, het entreegebied en de vitrines in het atrium mogelijk gemaakt.

- Met dank aan de VriendenLoterij worden de trappen in het atrium van het depot gerealiseerd.

- Met dank aan the Asahi Shimbun wordt de evenementenruimte Coert gerealiseerd.

- De vier restauratieateliers worden mogelijk gemaakt door: De heer en mevrouw Schoufour-Martin (restauratieatelier hout); Stichting Elise Mathilde Fonds (restauratieatelier multifunctioneel); Erasmusstichting (restauratieatelier papier); Stichting Bevordering van Volkskracht namens Swart-van Essen Fonds (restauratieatelier schilderijen).

- De depot app is ontwikkeld en meer dan 12.000 keer gedownload. Verhalen achter de kunstwerken in het depot worden bekend. Publiek scant de QR-codes op de vitrines en de depots, bekijkt de interactieve beeldverhalen en maakt eigen digitale verzamelingen. De app is mogelijk gemaakt met steun van ICT-partner KPN, VSBfonds en Stichting Zabawas.

- Het depot ontvangt de Glas Award 2021, Architectenweb Awards 2021, ARC21 Architectuur Award en is uitgeroepen tot beste publieke gebouw van Nederland.

- De bekende Rotterdamse chef Jim de Jong wordt chef-kok van het restaurant op de bovenste verdieping. De Jong gaat in augustus aan de slag voor restaurant Renilde, vernoemd naar oud-conservator Renilde Hammacher-van den Brande (1913-2014). Zaal Coert is de evenementenruimte, vernoemd naar oud-directeur Coert Ebbinge Wubben (1915-2014).

- Architectenbureau Concrete ontwerpt restaurant Renilde en zaal Coert met bijzonder inklapbare tafels.

- Een presentatie over de ‘making of’ van het depot en een presentatie over de renovatie met tijdlijn over het museumgebouw vanaf 1849 zijn te zien als het depot de deuren opent.

- Het Rotterdamse label Studio Markx van modeontwerper Saskia Markx ontwerpt de bedrijfskleding voor het depot. De kleding wordt duurzaam geproduceerd door By Rockland. Markx baseert het ontwerp voor de werkkleding van de depotmedewerkers op traditionele labjassen en werkjasjes. Dit is niet alleen een verwijzing naar de ambachtelijke vaardigheden die nodig zijn voor het maken van kunst, maar ook het beheren ervan.

- Na zes weken open te zijn moet het zojuist geopend depot sluiten vanwege de pandemie.

- Naast Hoofdsponsor Stichting De Verre Bergen kent het depot ook de groep Grondleggers die belangrijk bijdragen aan de realisatie van het interieur van het depot. Wij danken VriendenLoterij, The Asahi Shimbun, Stichting Elise Mathilde Fonds, Peterson en Control Union, De heer en mevrouw Schoufour-Martin, Piet van der Slikke en Sandra Swelheim, Stichting Bevordering van Volkskracht namens Swart-van Essen Fonds, Erasmusstichting, KPN, VSBfonds, Jurgen en Carin Stegmann-Overzier, G.Ph. Verhagen-Stichting, Familie Verweij-Engelaer, Nedspice, Havenbedrijf Rotterdam, Bruynzeel Storage Systems, PwC, RSM | Audit | Tax | Consulting.

- Sinds de bouw werden meer dan duizend spiegels geadopteerd. Dit jaar worden 111 spiegels van de gevel geadopteerd door particulieren en bedrijven die ze opdragen aan een geliefde of aan een mooie herinnering. Iedereen die tien spiegels of meer adopteert, wordt vermeld bij een van de bomen op het dak.

Boijmans Hillevliet

- In Rotterdam-Zuid, in de wijk Feijenoord, is in de voormalige technische school op Hillevliet 90 een luisterpost opgezet waar educatieve workshops, naschoolse lessen voor basisschoolkinderen en presentaties worden geven in samenwerking met de buurt. Ook talentontwikkeling vindt hier plaats. Met steun van Fonds 21, het Prins Bernhard Cultuurfonds Zuid Holland, M.A.O.C. Gravin van Bylandtstichting, Stichting Saphir, Leden van Gezelschappen kunnen nieuwe projecten en programma’s starten zoals een maandelijks open huis.

- Met het nieuwe Instagram-account @boijmanshillevliet worden berichten gedeeld over de samenwerking met de buurt, jonge creatieven en leerlingen uit Rotterdam-Zuid.

- In het kader van kansengelijkheid en het Nationaal Programma Rotterdam Zuid zorgt Boijmans voor naschoolse kunstlessen voor hetbasisonderwijs.

- 422 MBO-studenten van ROC Zadkine nemen deel aan Boijmans in de Klas workshops, ter voorbereiding van KUNST/WERK, het beroepenprogramma dat samen met ROC Zadkine de banden versterkt tussen MBO en de cultuursector.

- De educatieve projecten op Hillevliet, MBO en basisscholen worden zo’n 40 keer besproken in de media met een oplage/bereik van ruim 10.6 miljoen.

- Illustrator en DJ Franky Sticks heeft de wijk Hillevliet gevangen in een vijftien meter brede panoramische muurschildering in Boijmans Hillevliet in Rotterdam-Zuid.

- In de zomervakantie worden wekelijkse kinderworkshops georganiseerd met een Jeugdvakantiepaspoort. Hiervoor wordt in Rotterdam-Zuid samengewerkt met kunstenares Kwinnie Lê, die met kinderen vlaggen maakt waarmee ze zichzelf vertegenwoordigen.

Boijmans in transit-programma

- Dankzij Boijmans in de Klas blijft de beroemde Boijmans collectie zichtbaar voor schoolkinderen in de regio Rotterdam. Sinds september 2019 tot de zomer van 2021 – ondanks de tijdelijke sluiting van scholen – zijn circa 290 klassen bezocht en zijn collectiestukken met dank aan de door Rogam Bedrijfswagens beschikbaar gestelde Mercedes Sprinter met laadbak naar de scholen gebracht. In totaal maken 6862 basisschoolleerlingen en middelbare scholieren kennis met de Boijmans collectie.

- Ruim 180 surrealistische meesterwerken gaan op wereldtour onder de titel ‘A Surreal Shock. Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen’. Te Papa Tongarewa in Wellington, Nieuw-Zeeland trapt af. De tentoonstelling trekt ondanks een lockdown en restricties 75.000 bezoekers - 1 op de 65 Nieuw-Zeelanders ziet de tentoonstelling. De tweede locatie, het Seoul Arts Center (SAC) in Zuid-Korea trekt in de openingsweek 9.000 bezoekers.

- Voor de derde en laatste editie van KUNST/WERK mogelijk gemaakt met steun van Fonds21, Stichting Van Leeuwen van Lignac en Stichting Dorodarte, getiteld Revaluation Lab, maken 25 studenten van de opleidingen Logistiek en Junior productmanager mode een tentoonstelling in broedplaats De Wasserij in Rotterdam.

- Vijftien schilderijen van Henk Chabot uit de museumcollectie zijn in langdurig bruikleen gegeven aan het naastgelegen Chabot Museum.

- De elfde en laatste tentoonstelling van Boijmans bij de Buren opent in het Maritiem Museum: Maritieme Meesterwerken. Te zien zijn nog Boijmans bij de Buren tentoonstellingen Kunst stelt alles voor - Chabot Museum, Remix Rotterdam - Wereldmuseum, Mensbeelden - kracht & kwetsbaarheid Erasmus MC en een staartje van Samen smeden - Meesters in zilver in het Belasting & Douane Museum. Deze tentoonstellingen worden, dankzij een genereuze bijdrage van Stichting Droom en Daad door Boijmans voor haar partners in Rotterdam gerealiseerd en zorgen voor bijzondere samenwerkingen, nieuwe dwarsverbanden, context en kennis. Over de tentoonstellingen en het project verschijnen sinds de start 289 artikelen met een mediawaarde van ruim 1.6 miljoen en een oplage bereik van bijna 60 miljoen. Het programma trekt tot op heden, ondanks een viertal lockdowns door de coronamaatregelen, ruim 450.000 bezoekers.

- In de Rotterdamse wijk Bospolder-Tussendijken loopt het kunstproject ‘The Human Power Plant’ van o.a. kunstenaar Melle Smets door dat in 2020 is gestart met steun van Project Idols*: Een samenwerking tussen de gemeente, de wijk en Boijmans rondom de energietransitie en armoedebestrijding.

- Samen met kunstenaar Nilton Moreira da Silva maken Zadkine-studenten een tentoonstelling die kunst en de mens dichter bij elkaar brengt. Van 16 tot en met 30 april bij Zadkine op locatie en via de Boijmans Instagram

- De online tentoonstelling ‘De afbreekeconomie’ is virtueel te bezoeken. Vanaf april tot en met december is deze te zien via de website van Boijmans. De tentoonstelling wordt mogelijk gemaakt dankzij de bijdragen van het Mondriaan Fonds en Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Op uitnodiging van het museum tonen Studio Klarenbeek & Dros, Koehorst in ‘t Veld en Atelier Van Lieshout een beeld van een alternatieve productieketen. Via Boijmans Instagram is ook de opbouw te volgen.

- Sandra Smets doet onderzoek naar kunst en kunstenaars in de Tweede Wereldoorlog voor het meerjarige project ‘Kunst en leven tussen de ruïnes’. Dit project resulteert in een publicatie, presentatie en een crowd sourcing project in 2023. Het onderzoek en het project wordt mogelijk gemaakt met steun van het Mondriaan Fonds, Stichting 't Trekpaert en Stichting de Leeuwenberg.

- Met als titel: 'Are we safe now?’ vindt een grote buitenexpositie plaats op de priklocatie van de GGD bij de Van Nellefabriek in Rotterdam. Zes kunstenaars reageren op covid-19 via zes levensgrote public art kunstwerken. Het betreft een samenwerking met het Rotterdamse kunstpodium Murals Inc. en CBK Rotterdam. ‘Are we safe now?’ wordt door duizenden mensen gezien.

Corporate Boijmans Van Beuningen

- De instellingen in de Rotterdamse Culturele Basis zetten zich actief in voor meer diversiteit en inclusie op de werkvloer. Samen met zeven andere Rotterdamse culturele instellingen wordt het Charter Diversiteit ondertekend.

- Voor het monumentale museumgebouw is de asbestsanering en ander onderhoud gestart na tien jaar van achterstallig onderhoud van het gemeentelijke pand.

- Gemeenteraad Rotterdam heeft op 16 december gestemd voor de vernieuwing van het museum. Naar verwachting kan het vernieuwde museum in 2029 de deuren openen.

- In totaal worden circa 329 werken aan de museumcollectie toegevoegd. Het overgrote deel wordt geschonken of is een langdurig bruikleen. Een derde van de nieuwe werken kan dankzij de steun van stichtingen, bedrijven, particulieren en fondsen worden aangekocht, waaronder een schilderij van André Masson en het lichtwerk ‘Het leven verspillen aan jou’ van Pipilotti Rist op het voorplein bij het depot.

- Ter gelegenheid van zijn pensionering schenkt Albert J. Elen, senior conservator Tekeningen en Prenten een tekening van de Nederlandse kunstenaar Josephus Augustus Knip.

- Museum Boijmans Van Beuningen ontvangt een collectie surrealistische boeken/publicaties van verzamelaarsechtpaar Laurens Vancrevel en Frida de Jong. De schenking omvat monografieën, catalogi en literatuur over het surrealisme en varieert van poëzie en proza tot essays, gepubliceerd in verschillende talen.

- Susan Bijls ‘The New Shopping Bag, Mirror & Agaat’, (editie 2020) wordt tezamen met de voorlopers van de tas onderdeel van de designcollectie.

- Ondanks de bruikleenstop en alle covidmaatregelen reist ‘Double Steel Cage Piece’ van Bruce Nauman naar Tate Modern in Londen en Stedelijk Museum Amsterdam. Ook de grote Kusamatentoonstelling in Berlijn/Tel Aviv toont kunstwerken uit Rotterdam.

- Ruben Suykerbuyk wordt de nieuwe conservator Oude Meesters. Suykerbuyk volgt Friso Lammertse op die in 2020 een overstap maakt naar het Rijksmuseum.

- Sue-an van der Zijpp start als nieuwe conservator Toegepaste Kunst en Vormgeving en neemt het stokje over van Mienke Simon Thomas, die met pensioen gaat.

- Dankzij het Conservatoren Stipendium van het Prins Bernhard Cultuurfonds kan de recent afgestudeerde kunsthistorica Marthe Kes ervaring opdoen als junior conservator.

- Het Mondriaan Fonds biedt een beurs voor een dienstverband van een nieuwe junior conservator Prenten: Mireille Linck en twee beurzen voor onderzoek en registratie van de collectie negentiende eeuw voor resp. Bram Donders en Lisette Sulenta.

- De Vereniging Rembrandt biedt een beurs voor Milou Goverde voor een onderzoek naar negentiende-eeuwse schilderijlijsten.

- Per 1 januari is Jurgen Stegmann benoemd tot voorzitter van de Raad van Toezicht. Jan Loorbach neemt na zijn volle termijn van twee maal vier jaar, afscheid van zijn voorzittersrol.

- In het kader van het Italiaanse tekeningenonderzoek binnen het Getty Paper Project wordt een derde (online) expertmeeting gehouden.

- Op Instagram wordt een nieuwe mijlpaal gehaald; 55.000 volgers.

- Er worden 45 persberichten uitgestuurd en 9 persmomenten georganiseerd.

- Museum Boijmans Van Beuningen heeft dit jaar een cheque van € 536.005 ontvangen als partner van de VriendenLoterij. € 36.005 is afkomstig uit de opbrengst van de geoormerkte loten van Boijmansliefhebbers.

- De steun van vele particulieren, bedrijven en stichtingen maken het mogelijk dat bijzondere programma’s worden ontwikkeld, tentoonstellingen worden gerealiseerd, restauraties worden uitgevoerd en belangrijke kunstaankopen worden gedaan. Ruim 1.920 particulieren en bedrijven steunen het museum. Zij zijn betrokken als vriend, @Boijmans lid, als lid van de Kring Van Eyck, van de Zodiaque Kring, een van de gezelschappen of zijn aangesloten bij een van de bedrijfslidmaatschappen.

Museum Boijmans Van Beuningen dankt: De VriendenLoterij, Fonds 21, Mondriaan Fonds, Vereniging Rembrandt, VSBfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds en Prins Bernhard Cultuurfonds Zuid-Holland, Stichting Bevordering van Volkskracht, Erasmusstichting, Stichting Elise Mathilde Fonds, Van Cappellen Stichting, Stichting STOER, Ammodo, G.Ph. Verhagen-Stichting, Turing Foundation, Stichting Job Dura Fonds, Stichting Verzameling Van Wijngaarden-Boot, Maatschappij tot nut van ’t Algemeen departement Rotterdam, Stichting Fonds A.H. Martens van Sevenhoven, Interreg Vlaanderen Nederland, K.F. Hein Fonds, Stichting Boek en Wurm, Stichting Gifted Art, Stichting Groenendijk- Clemens, Stichting Harten Fonds, M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting, Stichting ‘t Trekpaert, Stichting Saphir, Van der Mandele Stichting, The Getty Foundation, Stichting De Leeuwenberg, Stichting Dorodarte, Stichting Van Leeuwen Van Lignac, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Rabobank, Lakeside Capital, Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, Stichting Lucas Van Leyden, Stichting Fonds Willem van Rede, Stichting Van Beuningen/ Peterich Fonds, Stichting Willem van der Vorm, Han Nefkens Foundation, Het Kalhorn/Timmermans Fonds, Nedspice Restauratiefonds, Familie de Heus Restauratiefonds, Stichting Boijmans Van Beuningen Basis Fonds, de Vrienden van Museum Boijmans Van Beuningen, @Boijmans-leden, de Kring Van Eyck, de leden van Gezelschappen, Zodiaque Kring, Boijmans Business Club, Boijmans Corporate Members, en natuurlijk de Gemeente Rotterdam en alle bezoekers en volgers via onze sociale kanalen.