Duizenden zagen ‘Are we safe now?’

Favicon for boijmans.pr.co Download hier hoog resolutie beeldmateriaal van 'Are we safe now?'  boijmans.pr.co

Vers-gevaccineerden werden bij de GGD-priklocatie op het Van Nelle terrein begroet met wisselende kunst van zes kunstenaars. Terwijl het aantal vaccinaties toeneemt, keken deze makers voorbij de pandemie. ‘Are we safe now?’ werd door duizenden mensen gezien.

Afgelopen weekend sloot 'Are we safe now?' af. Zes schilders werkten op uitnodiging van het Rotterdamse kunstpodium Murals Inc., CBK Rotterdam en Museum Boijmans Van Beuningen aan reflecties op de pandemie. Acht weken lang was hun werkproces op de monumentale doeken bij de vaccinatie-locatie van de GGD op het Van Nelle terrein te zien. Bezoekers kwamen speciaal naar het terrein, maar ook bezochten dagelijks 650 tot 1400 mensen de werken op weg naar hun vaccinatie. Daarbij was 'Are we safe now?' te zien tijdens de kunstbeurs Art Rotterdam, ook op het Van Nelle terrein, dat dit jaar 13.500 bezoekers trok. De kunstenaars vormden gezamenlijk een beeldverslag van de uitzonderlijke periode die we nu meemaken. De deelnemende kunstenaars waren: Willehad Eilers / Wayne Horse (1981), Niels Shoe Meulman (1967), Eveline Schram (1989), Naomi King (1984), Anan Striker (1988) en Lars Breuer (1974).

Annemartine van Kesteren, conservator Museum Boijmans Van Beuningen: “In de moeilijke tijd van de covid-pandemie hebben cultuur en zorg de handen ineengeslagen om een kunstinstallatie voor het Rotterdamse publiek te organiseren. Een serie muurschilderingen die als een kroniek van onze tijd de zorgen, twijfels en opluchting in beeld brengen. Veel dank gaat uit naar de kunstenaars die de Rotterdammers op weg naar hun vaccinatie uitnodigden tot reflectie.”

Marleen van Wijngaarden, artistiek leider Murals Inc.: “Een bombardement of een gevaarlijke pandemie, het een kort en hevig het ander sluipend en langdurig. Wij hebben een zestal schilders gevraagd te reflecteren op de uitzonderlijke situatie. Wat heeft hen geraakt? Waar zijn ze bang voor? Wat maakt ze woedend? De zes kunstenaars reageerden vanuit hun specifieke achtergrond en stijl, met als gevolg een veelzeggende serie doeken die heel direct of juist op een abstract niveau de zwaartepunten van de pandemie verbeelden. Bezoekers van de priklocatie werden begroet met wisselende kunst als ze nog gevaccineerd moesten worden. Als ze gevaccineerd waren zagen ze de doeken voor een tweede keer. Ik vind die volgorde wel belangrijk; op de heenweg gespannen en vluchtig, op de terugweg ontspannen en met meer interesse.”

Bezinning, rouw, hoop

Ondanks dat de vaccinatiecampagne nog volop loopt, blijkt de Covid-tijd nog niet uit ons gezichtsveld verdwenen. Een hoop mag weer, maar we blijven als samenleving op onze hoede. Met bijna 20 miljoen prikken gezet, gaat het wel steeds beter. Maar wat is er allemaal gebeurd? Wanneer zijn we veilig? En voor hoe lang? De schilders en kunstenaars zijn gekozen om hun specifieke en eigen beeldtaal om hierop in te gaan. ’Are we safe now?’ begon voor de laatste besmettingsgolf en toont des te meer hoe prangend deze vragen blijven. De reflecties die de kunstenaars voortbrachten roepen op tot de bezinning, rouw en hoop die deze periode samenvatten.

Samenwerking

Dit project was de eerste samenwerking tussen de drie partijen CBK Rotterdam, Murals Inc. en Museum Boijmans Van Beuningen. Murals Inc. is een bureau voor hedendaagse muurschilderingen en heeft een kunstpodium op de Piekstraat 31 op Rotterdam Zuid. Dit podium toont om de drie maanden, naar aanleiding van een thema, een mural tentoonstelling.  CBK Rotterdam werkt aan beeldende kunst én de gedroomde stad. Dit doen zij samen met makers, partners en bewoners van de stad. CBK Rotterdam staat midden in de stad en voelt zich betrokken bij wat er leeft in de stad. Kunstenaars worden op vele manieren gestimuleerd bij het maken van nieuw werk en het ontwikkelen van een nieuwe taal en gezamenlijke initiatieven. CBK Rotterdam en het Mondriaan Fonds hebben bijgedragen aan de honoraria van de aan dit project deelnemende beeldend kunstenaars.

Boijmans in de stad

Onder het programma ‘Boijmans in de stad’ organiseert het museum gedurende de renovatie en vernieuwing, projecten waarbij de collectie zichtbaar blijft (zoals Boijmans Ahoy drive-thru museum) of projecten waarbij de expertise van het museum en de band met (jonge) kunstenaars in de stad blijft aangehaald (zoals de online tentoonstelling: de afbreekeconomie). Vanaf 6 november is de collectie te zien in Depot Boijmans Van Beuningen, het iconische gebouw ontworpen door MVRDV en ’s werelds eerste publiek toegankelijke kunstdepot.