‘Opening up’: Verborgen schatten, anonieme dozen

Favicon for boijmans.pr.co Media kit: Symposium 'Opening Up!': Collection Centre Strategies | Museum Boijmans Van Beuningen Newsroom boijmans.pr.co

Directie Victoria & Albert Museum in Londen, Boijmans directeur Sjarel Ex, en andere internationale museumprofessionals praten in een online symposium over de internationale ontwikkelingen op het gebied van museale depots—hoe gaan we met onze schatkamers om?

Op 28 mei vind het online symposium 'Opening Up! Collection Centre Strategies' plaats, georganiseerd door Stichting Behoud Moderne Kunst (SMBK) en Museum Boijmans Van Beuningen. Zes internationale sprekers delen hun ervaringen met de combinatie van zorg voor de collectie en de publieke functie van een museumdepot. Hoe ze het gebouw hebben uitgedacht en vormgegeven, in welke mate het openbaar toegankelijk is of kan zijn, hoe de veiligheid voor de collecties wordt gegarandeerd en hoe bezoekers benaderd worden. Het symposium rond af met een rondetafelgesprek tussen alle sprekers, met veel aandacht voor vragen en opmerkingen uit het publiek.

Schatkamers

Het is zeldzaam voor musea om bezoekers toegang te verlenen tot het depot. Museale depots zijn traditiegetrouw onzichtbaar en ontoegankelijk voor publiek. Deze schatkamers van de musea zien er uit als anonieme blokkendozen en bevinden zich vaak ver buiten de stad of diep onder de grond in museumgebouwen. De laatste jaren is hier verandering in gekomen. Een iconisch voorbeeld is het nieuwe Depot Boijmans Van Beuningen in Rotterdam dat najaar 2021 zal openen. Dit depot is niet alleen volledig voor publiek toegankelijk, maar neemt ook een prominente plek in het stadsbeeld in, direct naast het museum. Nederland staat niet alleen in deze nieuwe opvattingen over het bewaren en het openbaar maken van museumcollecties. De vertegenwoordigers van vooraanstaande internationale instellingen zullen hier over praten.

Programma en sprekers

Het programma werpt licht op de spanning die kan ontstaan tussen de conservering van kunst versus het toegankelijk maken van museale depots. Jane Dini, senior conservator van het Brooklyn Museum in New York, gaat bijvoorbeeld in op de inrichting van het Luce Visible Storage centrum, wat een deel van de opgeslagen museumstukken van het Brooklyn Museum publiek toegankelijk maakt. Of Tim Reeve, adjunct-directeur van het V&A in Londen, zal praten over de nieuwe locatie V&A East, waar ‘the nation’s attic’, alles wat een land op zolder heeft opgeslagen, toegankelijker zal worden gemaakt.

De sprekers zijn:

Sjarel Ex, directeur Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam

Joachim Hubert, consultant Prevart GmbH, Konzepte für die Kulturgütererhaltung, Winterthur

Tim Reeve, adjunct-directeur Victoria and Albert Museum, Londen

Markus Leuthard, Head of the Collections Centre, Swiss National Museum, Affoltern am Albis

Jane Dini, senior conservator Brooklyn Museum, New York

Isabel Friedli, conservator Schaulager, Basel

Favicon for sbmk.nl Klik hier voor het volledige programma   sbmk.nl

Deelnemen

Het online symposium is volledig Engelstalig en vindt plaats op vrijdag 28 mei van 15:00 tot 18:00. Deelname aan Opening up! Collection Center Strategies kost €25. Studenten betalen €12,50. Beide soorten tickets zijn te koop via onderstaande link. Stuur indien van toepassing een kopie van je studentenkaart naar aanmelden@sbmk.nl als je een studententicket hebt gekocht. Het symposium is gratis voor journalisten en een aantal medewerkers van musea die jaarlijks een bijdrage betalen aan de SBMK.

Favicon for sbmk.nl Meld je hier aan!  sbmk.nl

Daags voor het event ontvangen alle deelnemers een mail met een zoomlink van het webinar.

Samenwerking

Depot Boijmans Van Beuningen is een samenwerking tussen Museum Boijmans Van Beuningen, de gemeente Rotterdam en de Stichting De Verre Bergen. Het depot is ontworpen door MVRDV en gebouwd door BAM Bouw en Techniek. In het najaar van 2021 opent het depot zijn deuren voor het publiek en worden bezoekers ondergedompeld in de wereld achter de schermen van een museum