Boijmans ontwikkelt robothond voor kinderrondleiding

Favicon for boijmans.pr.co Het museum is in transit. Klik hier voor meer beelden en informatie boijmans.pr.co

Het Boijmans Kinderbestuur heeft een robothondje ontwikkeld. Hiermee kunnen kinderen een interactieve rondleiding volgen langs de nieuwe tentoonstelling ‘Als de luiken sluiten. Hoogtepunten uit de collectie’. Zaterdag 9 februari wordt het prototype gepresenteerd tijdens de open dag. Met deze eerste robotgids werkt het Kinderbestuur mee aan de toekomst van het museum.

Tijdens de gratis open dag op zaterdag 9 februari presenteert het Boijmans Kinderbestuur om 12 uur twee robothondjes. Deze interactieve multimediatours in de vorm van knuffels voelen aan in welke ruimte ze zich begeven en vertellen daar meer over de kunstwerken. De hondjes zijn ontwikkeld door Hanne Marckmann en Eric Jan Krupe van ontwerp- en onderzoek studio Cameleofant. De rondleidingen zijn bedacht en ingesproken door het Kinderbestuur. Vanaf 9 februari tot en met 24 mei zijn deze twee robotjes, genaamd Kate en Buddy, gratis te boeken voor een tour in het museum.

Het Boijmans Kinderbestuur

Sinds 2016 wordt Museum Boijmans Van Beuningen geadviseerd door het Boijmans Kinderbestuur. Zij denken mee over beleid, programmering en identiteit van het museum, en hoe het museum aantrekkelijk is en blijft voor jonge bezoekers. Zo geeft het museum – als onderdeel van de ambitie om het aandeel jong publiek van het museum te vergroten, maar ook in een periode waarin de komst van het Depot grote veranderingen teweeg zal brengen – een stem aan een belangrijke groep inwoners van Rotterdam: kinderen in de basisschoolleeftijd.

Het tweede Kinderbestuur (2017-2018) bedacht dat kinderen meer kunnen leren over kunst met een speelse gids: een robot. Deze robothondjes zijn nu gerealiseerd door het derde en huidige Kinderbestuur. Het robothondje is een prototype voor een grotere robot die het Kinderbestuur uiteindelijk hoopt te ontwikkelen, die als een echte gids kan rondlopen door het Depot Boijmans Van Beuningen, dat opent in 2021. Lees meer over het Boijmans Kinderbestuur op de website.

Boijmans-kinderbestuur. Foto: Aad Hoogendoorn.jpg

Kate en Buddy

Kinderen kunnen rondlopen met de knuffelhondjes op de arm: door middel van sensors weten de hondjes waar in de zaal ze zich begeven. Ze vertellen allerlei leuke weetjes over de kunstwerken, waarbij kinderen kunnen kiezen waar ze meer over willen weten, of welke kant ze op willen gaan. Deze keuzes maken ze door de hond op de kop of op de rug te aaien. Kinderen kunnen zo zelf bepalen wat ze willen zien. De tours zijn bedacht en ingesproken door de leden van het Boijmans Kinderbestuur. Kate en Buddy kunnen gratis gereserveerd worden in het museum, of online. Een rondleiding met een robothondje duurt ongeveer twintig minuten.

kate en buddy 3.jpg

Open dag

Op zaterdag 9 februari openen drie nieuwe tentoonstellingen in Museum Boijmans Van Beuningen: ‘nederland ⇄ bauhaus – pioniers van een nieuwe wereld’, ‘Co Westerik: Dagelijkse Verwondering’, en ‘Als de luiken sluiten. Hoogtepunten uit de collectie’. Hondjes Kate en Buddy geven rondleidingen door deze laatste expositie. Behalve de presentatie van het Boijmans Kinderbestuur is er deze dag een feestelijk programma met rondleidingen en performances. Meer info hierover op de website.

Demonstratie voor pers

Op donderdag 7 februari vindt een speciale pers preview plaats voor de drie tentoonstellingen die openen op 9 februari. Hierbij zullen ook leden van het Kinderbestuur aanwezig zijn voor een demonstratie van de robothondjes. Wil je bij deze presentatie zijn, neem dan contact met ons op via pressoffice@boijmans.nl, of 010-44 19 428.