2018: Enerverend jaar achter de rug

Transitie-periode op komst

2018 was het jaar waarin een gestolen Maria terugkwam; de toren van Babel naar zijn tweelingbroer reisde en de contouren van het eerste publiek toegankelijke kunstdepot ter wereld zichtbaar werden. Hoogtepunten waren de tentoonstelling van het internationaal bejubelde Gelatin en de publiekstrekker ‘Pure Rubens’. Het is tevens het jaar waarin het museum werd klaargestoomd voor de transitie en de uithuizing van de collectiestukken in 2019. En het jaar waarin de gemeenteraad akkoord ging met een grootscheeps herstel en vernieuwing van onze gebouwen.

Met 22 tentoonstellingen, twee nieuwe inclusieve programma’s voor doven en slechtzienden, bijna 53.000 mensen die deelnamen aan een activiteit, een explosief aantal Belgische bezoekers voor ‘Pure Rubens’, 26% meer basisschoolleerlingen dan in 2017,een bezoekersaantal van 284.000 in Rotterdam en ruim 100.000 in Alba, Noord Italië – was 2018 een enerverend jaar.

Het was een jaar waarin het museum toch open kon blijven en een uitgebreid programma wist neer te zetten. Op vele expertise-gebieden zijn uitzonderlijke tentoonstellingen gemaakt; op het gebied van design met Hella Jongerius en Bertjan Pot; oude kunst met Pure Rubens en hedendaagse kunst met Gelatin en drie edities van Sensory Spaces: Anne Hardy, Latifa Echakhch en Sol Calero. Het museum stond in 2018 stil bij zijn eigen verleden in de Tweede Wereldoorlog met een tentoonstelling, publicatie en symposium en een afronding van het herkomstonderzoek. De belangstelling voor de tweejaarlijkse kunstverkooptentoonstelling Kunst4Kids, waar bekende en opkomende kunstenaars aan meewerkten, was in 2018 zo ongekend groot dat de vraag het aanbod overtrof.

Ook in de pers speelde het museum een belangrijke rol. Het werd in meer dan drieduizend artikelen beschreven en kwam vele tientallen keren op radio en televisie.

Wie nog geen fan was van Rubens, is het na het zien van deze tentoonstelling wel.”

Trouw over ‘Pure Rubens’ (5 sterren)

Boijmans in het buitenland

In het najaar van 2018 reisden 149 kunstwerken naar Italië voor de surrealisten tentoonstelling in Alba, waar naar verwachting in totaal 120.000 bezoekers op af gaan komen. De Toren van Babel reisde als pronkstuk naar Wenen voor een prestigieuze tentoonstelling over Bruegel. Bijna vierhonderd andere Rotterdamse topwerken werden uitgeleend om tentoonstellingen wereldwijd te versterken – en het museum in het buitenland verder op de kaart zetten zoals in Japan, Spanje en Amerika.

Kunstwerken

Voor de grote verhuizing van de kunstwerken in 2019 naar externe depots en de voorbereidingen voor de inhuizing in Depot Boijmans Van Beuningen in 2020, zijn gigantische stappen gemaakt. Vele duizenden kunstwerken werden onder de loep genomen, gedocumenteerd, schoongemaakt, ingevoerd en gefotografeerd. Dankzij een oplettende veilingbezoeker kon ook een in 1960 gestolen kunstwerk weer aan de collectie worden ‘teruggevoegd’.

210 kunstwerken werden aan het museum geschonken, waaronder ‘Cadaver Table’ van de befaamde kunstenaar Matthew D. Jackson door mescenas Bert Kreuk. Dankzij een genereuze schenking van een pariculiere havenbaron kon tevens een exceptioneel beeld van Mark Manders aan de collectie van het museum en de stad worden toegevoegd. Met publieke en private fondsen werd de aankoop van een middeleeuws drieluik van de Meester van de Heilige Veronica uit 1410 mogelijk.

Het museum leende 450 kunstwerken van onder meer het Prado in Madrid en het Louvre in Parijs. 74 werken werden voor de collectie aangekocht waaronder een schilderij van Eileen Agar en een surreële sculptuur van Yves Tanguy.

Educatie voor iedereen

Bijna 53.000 mensen van piepklein tot stokoud namen zelfstandig of in groepsverband deel aan het enorme aanbod van circa 130 verschillende activiteiten. Uiteenlopend van kerkdiensten, ontdekkingsreizen, symposia, en kinderfeestjes tot rondleidingen, lezingen, workshops en andere kunstpraat.

In 2018 heeft het museum 12.650 basisschoolleerlingen en meer dan 18.000 studenten uit het voortgezet onderwijs, MBO, HBO en WO in groepsverband ontvangen. Het MBO programma, ontwikkeld door het museum krijgt naar verwachting landelijke navolging.

Rotterdamse scholieren, zowel uit primair als voortgezet onderwijs, bezochten het museum in 2018 wederom veelvuldig met de Boijmans Museumbus.

Door vele handen gedragen

In 2018 werd het museum financieel gesteund door ruim 1600 particulieren waaronder vrienden  en begunstigers die zich hard maakten voor hun museum. Ook de steun van ruim 1000 kinderen die een kunstaankoop deden bij de verkooptentoonstelling Kunst4Kids waren onmisbaar voor de toekomst van het verzamelaarsmuseum. Daarnaast steunden vele Rotterdamse, landelijke en internationale fondsen en stichtingen het museum waaronder: Stichting Droom en Daad, BankGiro Loterij, Vereniging Rembrandt, Mondriaan Fonds, Stichting Bevordering van Volkskracht, Fonds 21, The Getty Foundation, Blockbusterfonds, Turing Foundation, Prins Bernhard Cultuurfonds, VSBfonds, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Erasmusstichting en Stichting Ammodo. Dankzij deze steun konden kunstaankopen, tentoonstellingen, educatieve projecten, restauraties en collectieonderzoek worden gerealiseerd. Ook het in aanbouw zijnde Depot Boijmans Van Beuningen kreeg in 2018 steun van particulieren, bedrijven en fondsen, waaronder de BankGiro Loterij en KPN, die zich als ICT partner aan het Depot verbond.

Transit Boijmans Van Beuningen

In de eerste helft van 2019 is de tentoonstellingsvleugel van het museum nog geopend met enkele grote tentoonstellingen. Vanaf 2019 gaat het museum de noodzakelijke renovatie in. In die Transit-periode trekt het museum de stad Rotterdam en de wereld in om publiek te raken met zijn internationale topcollectie. Acht buurlocaties in de stad gaan een unieke samenwerking aan onder de noemer Boijmans bij de Buren. In elf verrassende tentoonstellingen houden zij ruim 700 collectiestukken zichtbaar. Boijmans opereert daarnaast in het buitenland, met reizende tentoonstellingen. Vanaf schooljaar 2019 maakt het museum Rotterdamse scholieren bekend met kunstwerken van hun museum: Boijmans in de Klas. Onze wensdroom is een locatie ‘op Zuid’, een proeftuin in de voormalige V&D, ook voor de jonge generatie. Er wordt door het museum in samenwerking met een groep particulieren hard aan gewerkt. Ondertussen vordert de bouw van Depot Boijmans Van Beuningen, het eerste publiek toegankelijke kunstdepot ter wereld dat in najaar 2021 opent en waar de 151.000 kunstwerken veilig worden getoond en verzorgd.

Start van het gebouwherstel en de vernieuwing van het museum

De gemeenteraad ging op 20 december met 38 stemmen voor en 7 tegen akkoord met een grote investering in het museum. In het komende half jaar worden een architect en vele andere adviseurs gezocht, wordt het schrijven van een programma van eisen voltooid, komt het asbestsaneren op gang en gemeente en museum gaan op zoek naar giften ter waarde van zo’n 55 miljoen om de ambitieuze variant van 223.500.000,- miljoen te kunnen financieren waarvoor de gemeenteraad koos. De werkzaamheden zullen over zeven jaar resulteren in een geheel vernieuwd Museum Boijmans Van Beuningen waarin de bestaande kwaliteit van de monumenten uit de 20e eeuw wordt aangevuld met vernieuwingen die de toekomst gaan trotseren.

Iwan Smit infographic Transit Boijmans Van Beuningen NL .jpg